Sök:

Sökresultat:

1005 Uppsatser om Internationellt bistćnd - Sida 1 av 67

Internationellt tvingande regler - ett stort frÄgetecken i svensk arbetsrÀtt

I ett samhÀlle med ökad globalisering blir regler angÄende den internationella privat- och processrÀtten allt viktigare. Denna uppsats behandlar lagvalsregler, vilka gÄr att finna i Romkonventionen. Romkonventionens huvudregel Àr lagvalsfrihet. Det finns dock bestÀmmelser i konventionen som inskrÀnker denna möjlighet. Artikel 7 rörande internationellt tvingande regler Àr ett exempel pÄ detta och Àr Àven uppsatsens huvudÀmne.

Förekommandet av rasism mot internationellt adopterade i skolan : en kvalitativ studie utifrÄn internationellt adopterades upplevelser om deras skolgÄng samt deras tankar om skolans arbete gentemot rasism

Uppsatsen behandlar en kvalitativ studie som undersöker fyra internationellt adopterades upplevelser av rasism under deras skolgÄng, samt deras upplevelser av skolans arbete nÀr det handlar om att motverka rasism. Uppsatsens syfte och frÄgestÀllningar besvarades med hjÀlp av semistrukturerade telefonintervjuer vilka senare analyserades med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys. Tolkningen av datainsamlingen jÀmfördes med tidigare forskning pÄ omrÄdet, utifrÄn ett teoretiskt perspektiv samt utifrÄn lagtext. Studiens resultat visar, liksom tidigare forskning, pÄ att upplevelser av etnisk diskriminering av internationellt adopterade elever inom skolverksamheten Àr ett relativt vanligt fenomen. Studien pÄvisar ocksÄ att personal som Àr verksamma inom institutionen mÄnga gÄnger har ett passivt förhÄllningssÀtt vad det betrÀffar att motverka och förhindra att barn och elever utsÀtts för krÀnkande behandling.

Internationellt adopterade barns sprÄk- och kunskapsutveckling utifrÄn ett förÀldraperspektiv : Intervju med tolv stycken förÀldrapar

Forskningen om internationellt adopterade barn har visat att dessa barn löper en större risk att fÄ sprÄkliga problem, jÀmfört med sina jÀmnÄriga kamrater. Framförallt har problemen förknippats med svÄrigheter med abstrakt tÀnkande, Àven svÄrigheter med matematik har uppmÀrksammats. Forskning visar att de sprÄkliga svÄrigheterna finns hos nÀrmare hÀlften av alla internationellt adopterade och det som framkommit Àr att svÄrigheterna kan uppstÄ av tvÄ orsaker. De orsakerna som nÀmnts Àr i första hand den sÄ kallade sprÄkbrytningen medan den andra orsaken beror pÄ brist pÄ bra mat och uppmÀrksamhet som ofta uppstÄr pÄ institutioner sÄsom exempelvis barnhem. SprÄksvÄrigheterna som kan uppstÄ Àr dock i de flesta fall möjliga att överbrygga.I detta arbete har intervjuer gjorts med tolv förÀldrapar som sammanlagt har 22 internationellt adopterade barn som adopterats mellan tidigt 70-tal och 90-tal.

Kommunikation och ledarskap i ett internationellt projekt

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt.För att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt har vi anvÀnt en kvalitativ undersökningsmetod. Vi har Àven anvÀnt oss den hermeneutiska tolkningen för att kunna belysa och jÀmföra vÄra respondenters syn pÄ kommunikation och ledarskap. VÄr studie har visat att nationell kultur har en stor pÄverkan pÄ bÄde kommunikation och ledarskap i ett internationellt projekt som kÀnnetecknas av komplexitet och risker för missförstÄelse. Detta beror pÄ att de personliga vÀrderingarna skiljer sig Ät mellan olika nationella kulturer. SprÄkbarriÀr, olika arbetssÀtt och arbetsmetoder, i det flesta fall Àr det kulturella skillnader som medför svÄrigheter i under projektets gÄng.

Partsautonomin i Rom I-förordningen och i internationellt kommersiellt skiljeförfarande : En princip - tvÄ utformningar?

Avtal med internationell karaktÀr Àr idag vanligt förekommande, dÄ handel inte enbart sker inom ett lands grÀnser. En frÄga som oftast aktualiseras nÀr tvist uppkommer mellan parter i ett internationellt avtalsförhÄllande Àr vilken lag som ska tillÀmpas. För att lösa tvisten och lagvalsfrÄgan, finns olika tvistlösningsalternativ, bl.a. tvistlösning vid allmÀn domstol dÀr lagvalsfrÄgan avgörs med tillÀmpning av den s.k. Rom I-förordningen, eller tvistlösning genom internationellt kommersiellt skiljeförfarande.

Adopterade och identitet

Abstract MÄnsson Marielle 2011. Adopterade och identitet Syftet med undersökningen Àr att studera hur internationellt adopterade ungdomar ser pÄ sin identitetsutveckling under skoltiden, sÀrskilt under grundskolans senare Är. FrÄgestÀllningarna Àr: * Hur upplever internationellt adopterade ungdomar att deras utseende pÄverkar sjÀlvbilden? * Hur ser de pÄ sitt identitetsskapande under skoltiden? * Vilka tankar under skoltiden hade internationellt adopterade ungdomar kring sitt ursprung? I den tidigare forskningen nÀmns det att internationellt adopterade ungdomar ofta kÀnner sig som svenskar men pÄ grund av sitt icke-vita utseende kan de ses som icke-svensk av andra individer i samhÀllet. Det Àr vanligt att den adopterade kÀnner sig bristfÀllig, underlÀgsen och ful pÄ grund av sitt utseende.

MĂ„ngkultur i klassrummet : Åtta grundskolelĂ€rares förhĂ„llningssĂ€tt till mĂ„ngkulruren i klassrummet

Forskningen om internationellt adopterade barn har visat att dessa barn löper en större risk att fÄ sprÄkliga problem, jÀmfört med sina jÀmnÄriga kamrater. Framförallt har problemen förknippats med svÄrigheter med abstrakt tÀnkande, Àven svÄrigheter med matematik har uppmÀrksammats. Forskning visar att de sprÄkliga svÄrigheterna finns hos nÀrmare hÀlften av alla internationellt adopterade och det som framkommit Àr att svÄrigheterna kan uppstÄ av tvÄ orsaker. De orsakerna som nÀmnts Àr i första hand den sÄ kallade sprÄkbrytningen medan den andra orsaken beror pÄ brist pÄ bra mat och uppmÀrksamhet som ofta uppstÄr pÄ institutioner sÄsom exempelvis barnhem. SprÄksvÄrigheterna som kan uppstÄ Àr dock i de flesta fall möjliga att överbrygga.I detta arbete har intervjuer gjorts med tolv förÀldrapar som sammanlagt har 22 internationellt adopterade barn som adopterats mellan tidigt 70-tal och 90-tal.

Internationellt samarbete kring ursprungsbefolkning : En studie av Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet

Med utgÄngspunkt ur internationellt samarbete i Arktisregionen, analyserar och jÀmför denna studie de tvÄ samarbetsinstitutionerna Arktiska rÄdet och BarentsrÄdet. Syftet med studien Àr att analysera vilka ÄtgÀrder och riktlinjer som institutionerna vidtagit och beslutat om för att hantera frÄgor gÀllande regionens ursprungsbefolkning, samt att analysera och bedöma samarbetets effektivitet. Studien bygger pÄ ett etablerat teoretiskt ramverk om internationella regimer och analysen tÀcker tidsperioden frÄn institutionernas grundande till och med Är 2011. Studien anvÀnder sig av kvalitativ textanalytisk metod för att undersöka och analysera de bÄda institutionernas officiella dokument. Resultatet av studien visar att Arktiska rÄdets samarbete gÀllande ursprungsbefolkning bedöms som effektivt, medan BarentsrÄdets samarbete kring ursprungsbefolkning bedöms som ineffektivt..

Kan man skapa en vÀrldsportfölj baserad pÄ inhemska aktier

Vi har undersökt hur globaliseringen pÄverkar aktiemarknaden. Ett sÀtt att ta reda globaliseringens effekter kan vara att jÀmföra avkastning och risk för olika marknader. För att kunna göra en jÀmförelse har vi skapat aktieportföljer baserade pÄ olika marknader och jÀmfört dessa med ett index som motsvarar vÀrlden.Genom nÄgra enkla urvalskriterier har vi skapat fyra portföljer med börsnoterade aktier frÄn Norden, Europa, Japan och USA.Portföljerna har vi jÀmfört med ett vÀrldsindex för att se vilka samband som finns och hur de utvecklar sig över tiden. Sambanden vi fann var att korrelationen mellan nÄgra av portföljerna och vÀrldsindexet Àr relativt starka samt ökar med tiden. Att korrelationen ökar kan tyda pÄ att företagen blir mer internationellt verksamma med tiden.

JÀmstÀlldhet utifrÄn ett internationellt perspektiv:
klassrumsstudie i Sverige och Argentina

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka om det utifrÄn ett internationellt perspektiv rÄder jÀmstÀlldhet i klassrummet. Vi har studerat gymnasieelever i Sverige samt Argentina med fokus pÄ elevens perpektiv. Genom att studera elevers upplevelser av jÀmstÀlldhet i klassrummet, ökar vÄr medvetenhet och sÄledes möjlighet att bemöta eleverna i vÄr kommande yrkesroll i enlighet med den rÄdande lÀroplanen. Resultatet av vÄr studie visar att det inte rÄder jÀmstÀlldhet i klassrummet, varken i Sverige eller Argentina..

VarumÀrkesidentitet och image ur ett nationellt och ett internationellt perspektiv

Detta Àr en fallstudie med Axcent of Scandinavia som studieobjekt. Studien behandlar varumÀrket och imagen hos företagets klockförsÀljning. Syftet med den hÀr studien Àr att studera och analysera Axcent of Scandinavias tÀnkta image i jÀmförelse med konsumenternas upplevda image dels i Sverige och dels internationellt.Författarna har anvÀnt tillfÀllighetsurval som underlag för enkÀtundersökningarna. En intervju med Chief Operating Officer pÄ Axcent of Scandinavia, Liisa MÀnnistö, har genomförts. Detta för att beskriva den tÀnkta imagen.Resultaten frÄn enkÀtundersökningarna och ?2 -testen visade harmoni betrÀffande den tÀnkta imagen och den upplevda imagen i Sverige.

Sjuksköterskors emotionella upplevelser vid internationellt bistÄndsarbete : En empirisk studie

Det finns ett stort och konstant behov av sjuksköterskor inom internationellt bistÄndsarbete. Vad en sjuksköterska gör vid uppdrag skiljer sig frÄn det svenska omvÄrdnadsarbetet. Arbetet innebÀr mycket glÀdje av att göra gott men samtidigt mÄnga tragiska upplevelser. Den hÀr studien var empiriskt förankrad med syfte att beskriva sjuksköterskors emotionella upplevelser vid internationellt bistÄndsarbete för LÀkare Utan GrÀnser. Det empiriska materialet bestod av bloggar, reseberÀttelser och intervjuer som analyserades och presenterades under kategorierna före, under och efter uppdrag.

Delad kunskap Àr dubbel kunskap. Personlig utveckling och affÀrsutveckling ur ett mentorperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt.För att beskriva hur kommunikation och ledarskap formas i ett internationellt projekt har vi anvÀnt en kvalitativ undersökningsmetod. Vi har Àven anvÀnt oss den hermeneutiska tolkningen för att kunna belysa och jÀmföra vÄra respondenters syn pÄ kommunikation och ledarskap. VÄr studie har visat att nationell kultur har en stor pÄverkan pÄ bÄde kommunikation och ledarskap i ett internationellt projekt som kÀnnetecknas av komplexitet och risker för missförstÄelse. Detta beror pÄ att de personliga vÀrderingarna skiljer sig Ät mellan olika nationella kulturer. SprÄkbarriÀr, olika arbetssÀtt och arbetsmetoder, i det flesta fall Àr det kulturella skillnader som medför svÄrigheter i under projektets gÄng.

EU-bidrag - Ansökningsprocessen

Mitt examensarbete har frÀmst bestÄtt av inhÀmtande av kunskap om EU-bidrag. Om möjligheter / förutsÀttningar för att söka bidrag för ett internationellt samarbete, med tvÄ skolor, i tvÄ olika Europeiska lÀnder. Det viktigaste Àr att göra de olika momenten i rÀtt ordning. Till min hjÀlp har jag haft kommunens internationella sekreterare, Karin Wessman, som kan det hÀr pÄ sina fem fingrar. Samtidigt som jag inhÀmtat informationen, har jag jobbat med att vÄr skola ska starta upp ett internationellt samarbete med andra europeiska skolor.

Intervention kontra StatssuverÀnitet : "Responsibility to Protect" - En studie av principens nyttjande vid interventionen i Libyen 2011

Sedan andra vÀrldskrigets slut har internationell debatt förekommit angÄende hur internationellt bemötande bör ske dÄ en frÀmmande befolkning utsÀtts för vÄld och övergrepp av dess egen statsledning. Ofta har inom ramen för denna debatt normen om icke-intervention kommit att stÀllas mot ett globalt föresprÄkande av mÀnskliga rÀttigheter.Efter uppmaning av FN:s tidigare Generalsekreterare Kofi Annan, upprÀttades Är 2000 International Commission on Intervention and State Sovereignty. Kommissionens arbete mynnade ut i en rapport benÀmnd The Responsibility to Protect, vilken syftar till att söka internationell konsensus kring möjligheten att genomföra intervention med humanitÀrt skydd som mÄl, samt rekommendationer om hur en sÄdan bör ske.Syftet med uppsatsen Àr att genom kvalitativ textanalys söka svar pÄ i vilken omfattning rekommendationerna inom The Responsibility to Protect överensstÀmmer med internationellt agerande under den inomstatliga konflikten i Libyen 2011.Studiens resultat visar pÄ att internationellt agerande frÄn FN, dess medlemslÀnder samt internationella organisationer till viss del överensstÀmmer med rapportens föresprÄkade konflikthantering innan demonstrationer utbröt i Libyen. Vidare visar studien att internationellt agerande vÀl överensstÀmmer med The Responsibility to ProtectŽs rekommendationer, dÄ de libyska demonstrationerna eskalerade och mynnade ut i en inomstatlig vÀpnad konflikt..

1 NĂ€sta sida ->